søndag 16. august 2020

Høsting av hvitløk

 






Jeg høstet hvitløken på hytta 17 august. Som i 2019 så holder jeg oss med hvitløk til vi kan begynne å høste av ny i 2021. Disse ble satt i jorda 27 oktober 2019. Hjemmedyrket hvitløk er bare fantastisk godt.
Jeg legger ned Bokashi (hjemmekompostering) først og venter et par uker så setter jeg hvitløken så sent som mulig. Når den har begynt å vokse til på våren dekker jeg til rundt med ferskt gressklipp jevnlig utover sommeren.
Hyttehagen på Vatnvatnet i Bodø.

Hvitløksortene jeg dyrker er Vallelado og Morado. Jeg oppbevarer de på en bod i luftig korg der ingen er i kontakt med  hverandre og noen i hvitløkskrukke og noen papirposer. 
De fra i fjord kan fortsatt brukes. Jeg er veldig fornøyd. Morado er litt mindre enn den andre typen. 
Jeg bruker et kosteskaft og setter et merke slik at de kommer på rett dybde. Enkelt og greit. Hvitløk krever litt stell, de liker ikke å konkurrere med ugress og må ha passe tilgang til vann. Derfor bruker jeg gressklipp. Det er rene kinderegget. Holder ugress borte, massse næring og holder jorda akkurat passe fuktig 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar