fredag 5. august 2016

05.08.2016 Saft av Geitrams


Saft av Geitrams er kjempe godt.

 Nyplukket blomster av Geitrams

Geitramsen må plukkes en plass det ikke er biltrafikk så vi får best mulig og rent råstoff.
Jeg plukket ved et gjerde og fikk to hester som konkurrenter. De var selvfølgelig veldig selskapssyke og spiste opp litt i meste laget, men jeg fikk nok til safta jeg skulle lage.


Oppskrift på saft av Geitrams:
175 gr geitramsblomster må være helt ferske.
1 pk sitronsyre (25 gr) (kan muligens byttes ut med sitronsaft)
ca 7 dl sukker
ca 1 liter vann



Jeg rensket ut insekter og blader fra blomstene og la blomstene i en stor glassbolle.


Vannet kokte jeg opp og rørte inn sukker og sitronsyre til dette var helt oppløst.
Tilsatte dette over blomstene i glassbollen og rørte litt om. 


Jeg dekket til med plast og satte det i kjøleskapet. 
Jeg hadde det fremme og rørte litt i det hver dag. 


Jeg lot det stå slik i 4 dager og silte fra safta gjennom en sil.


Ferdig saft av Geitram er kjempe lekkert og godt. Noen drikker den med nøytral Farris.
Jeg synes den smaker aller best med godt kaldt vann med en isbit eller to i glasset.

Oppbevaring:
Safta holder seg godt ei ukes tid i kjøleskapet. 
Jeg fryser ned i passe små posjoner.
Blandingsforholdet er ca 1:6.
Jeg liker saft med smak på så jeg har den litt kraftigere. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar