torsdag 25. august 2016

25.08.2016 Krøkkebær til saft

I år har vi plukket ganske mye Krøkkebær (også kalt krekkling). Jeg synes den blir best blandet med blåbær eller solbær. Favoritten er Krøkkebær med blåbær. Siden vi plukker store mengder pleier jeg bruke en saftkoker. Jeg har funnet min egen måte å gjøre det på som passer til slik vi liker den best.

Jeg bruker min mormors saftkoker som er eldre enn meg. Den tar ei full 10 l bøtte med bær.
De nye kokerne tar ikke ei hel 10 l bøtte så inntil noen finner på å lage en større saftkoker har jeg ei kokeplate som brukes til saft kokeren. Vi har induksjon og saft kokeren er ikke tilpasset induksjon. Skal en holde på å dampkoke saft må en ha godt med varme, den løste kokeplaten er på 2000W.



Vi har plukket over 60 l med Krøkkebær i år, dette er litt av fangsten som skal bli til Krøkkebær og blåbærsaft.


Saft kokeren slik den ser ut ferdig montert.


Jeg fyller opp det nederste karret med vann. Jeg starter med å forvarme vannet med lokk på. Når vannet koker setter jeg på


I denne beholderen samles den ferdige safta, som måles opp. min måte å gjøre det på. Så helles det i en stor kasserolle og etter hvert blander jeg inn rett mengde sukker etter hvilken type saft jeg lager.


Den øverste delen der bær og sukker skal blandes.


I bærdelen  av kokeren blander jeg 1 kg sukker som bare strøs innimellom bæra.
Resten av sukkeret beregner jeg etterpå og blander inn i kjelen og varmer så mye at sukkeret løser seg opp. Husk å skumme av. Jeg tilsetter også konserveringsmiddel som jeg blander inn i litt av safta og blander inn, skal ikke koke. Deretter bruker helt rene flasker. 
Det er litt forskjellige måter å gjøre dette på. Siden min samboer er ølbrygger ordner han flaskene til meg så de blir desinfisert med starsan.




Begge disse produktene kommer fra Humlebua.


Flaskestativ er en praktisk sak å ha når en holder på med safting. 
Stativet kommer også fra Humlebua.



 Her er restene av bærene som er igjen når safta er ferdig kokt.


Her er saft med sukker og konserveringsmiddel klar til å helles på de rengjorte flaskene. Jeg setter på kork og pynte kapsler og en etikett.






















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar